* informacja pisemna doręczona zostanie przed sesją
Radni zadecydowali o udzieleniu absolutorium dla Zarządu Województwa
Po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu województwa za 2004 rok, które przedstawiła Barbara Fröhlich Skarbnik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, zapoznaniu się z opinią Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej, którą odczytał Włodzimierz Bartkowiak Wiceprezes RIO w Bydgoszczy, a także zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej Sejmiku Województwa, którą przekazał jej Przewodniczący Stanisław Pawlak radni rozpoczęli ponad godzinną dyskusję w tym przedmiocie. W efekcie 21 głosami „za”, przy 1 „sprzeciwie” oraz 8 „wstrzymujących się” radni przyjęli sprawozdanie z wykonania budżetu województwa za 2004 r. oraz przegłosowali uchwałę o absolutorium dla Zarządu Województwa 18 głosami „za” przy 15 „wstrzymujących się”.
Po przerwie radni omówili temat dotyczący funkcjonowania służby zdrowia w województwie – informacja o działalności samorządowych wojewódzkich zakładów opieki zdrowotnej i działania samorządu w tym zakresie. Temat będzie kontynuowany podczas kolejnej sesji w maju.
Radni zadecydowali ponadto w sprawach:
1. zatwierdzenia projektu pt. „Nie jesteś sam – warsztaty psychologiczno-doradcze” sporządzonego do realizacji na lata 2005-2006 w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich; Priorytet 1 „Aktywna polityka rynku pracy oraz integracja zawodowa i społeczna”; Działania 1.4 „Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych”: Schemat a) Wsparcie osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności na otwartym rynku pracy [25 głosów „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”];
2. zasad, trybu i harmonogramu prac nad przygotowaniem Kujawsko-Pomorskiego Programu Wojewódzkiego na lata 2007-2013 [26 głosów „za”, 1 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”].
3. objęcia akcji Portu Lotniczego S.A. w Bydgoszczy [27 głosów „za”, 0 „przeciw”, 1 „wstrzymujący się”].
4. zmiany Uchwały Nr XXIX/215/04 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu województwa na 2005 r. [24 głosów „za”, 2 „przeciw”, 1 „wstrzymujący się”].
5. zmiany Uchwały Nr XVII/209/03 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania publicznego [24 głosów „za”, 0 „przeciw”, 2 „wstrzymujące się”].
6. zmiany Uchwały Nr XXXI/397/05 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie dochodów własnych jednostek budżetowych Województwa Kujawsko-Pomorskiego [27 głosów „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”].
7. zmiany Uchwały Nr 124/99 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wynagradzania pracowników Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej we Włocławku [25 głosów „za”, 0 „przeciw”, 1 „wstrzymujący się”].
8. rozwiązania Zespołu Szkół Specjalnych dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorych i Niepełnosprawnych Nr 2 w Ciechocinku, likwidacji Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 4 i Gimnazjum Specjalnego wchodzących w skład Zespołu Szkół Nr 2 w Ciechocinku [26 głosów „za”, 0 „przeciw”, 2 „wstrzymujące się”].
9. zmiany Uchwały Nr XXXI/401/05 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie przyjęcia obowiązującego w 2005 roku regulaminu, określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw [22 głosów „za”, 1 „przeciw”, 2 „wstrzymujące się”].
10. wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa do roku 2008 z autopoprawkami Zarządu Województwa [24 głosów „za”, 0 „przeciw”, 3 „wstrzymujące się”].
11. zatwierdzenia zmian Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala im. Dr J. Biziela w Bydgoszczy [21 głosów „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”].
12. zatwierdzenia zmian Statutu Wojewódzkiej Przychodni Sportowo-Lekarskiej w Bydgoszczy [27 głosów „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”].
13. wyboru przedstawicieli Województwa Kujawsko-Pomorskiego do Rady Społecznej Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Toruniu. Wolą radnych w 6-osobowej Radzie zasiądą: Krzysztof Jakubowski, Dariusz Łyjak, Longina Borkowicz oraz Marek Domżała [24 głosów „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”].
14. powołania Rady Społecznej Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Toruniu [24 głosów „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących się”].
15. ograniczenia działalności Oddziału Gruźlicy i Chorób Płuc działającego w strukturze Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu z uzupełnieniem informacji przez Marszałka Województwa [24 głosów „za”, 1 „przeciw”, 3 „wstrzymujące się”].
16. likwidacji Przychodni Lekarskiej w Aleksandrowie Kujawskim działającej w strukturze Zespołu Przychodni Lekarskich Obwodu Lecznictwa Kolejowego w Toruniu [27 głosów „za”, 0 „przeciw”, 1 „wstrzymujący się”].
Radni jednomyślnie przyjęli też wniosek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie w sprawie budowy przemysłowych ferm trzody chlewnej, które stanowią zagrożenie dla środowiska naturalnego i pogarsza warunki życia mieszkańców wsi.
Członkowie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z zatroskaniem przyjęli informację o odrzuceniu przez Prezydenta RP ustawy o nawozach i nawożeniu. Powyższa ustawa zawierała zapisy ograniczające realizację uciążliwych zadań inwestycyjnych na terenach o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych.
Na wnioski Rolników naszego Województwa i radnych Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego dokonano uzupełnienia strategii Województwa Kujawsko-Pomorskiego o zapis dotyczący wykluczenia realizacji inwestycji przemysłowego tuczu trzody chlewnej na terenie województwa. Komisja podejmowała również szereg działań mających na celu ograniczenie wpływu istniejących obiektów na środowisko naturalne. Wnioski i stanowiska w powyższej sprawie kierowano do wielu instytucji szczebla centralnego i samorządów lokalnych.
Budowa przemysłowych ferm trzody chlewnej jest zagrożeniem dla środowiska naturalnego, pogarsza warunki życia mieszkańców wsi. Nie podpisanie ustawy o nawozach i nawożeniu, skutkuje brakiem regulacji prawnych powstrzymujących lub ograniczających wpływ tego typu obiektów na środowisko naturalne.
Gospodarstwa rolne są zobowiązane ustawowo do posiadania płyt obornikowych i zbiorników na gnojówkę i gnojowicę. Do budowy płyt musi być wykorzystywany materiał posiadający stosowny atest. Rolnicy i przedsiębiorcy rolni ubiegając się o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” i Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich musza przestrzegać zasad określonych w kodeksie zwykłej dobrej praktyki rolniczej. Powyższe zasady powinny obowiązywać wszystkich producentów rolnych.
Rozumiemy zadowolenie z zaistniałego faktu dyrektora duńskiej firmy Poldanor, która prowadzi wielkoprzemysłowy tucz świń, ale całkowicie niezrozumiały jest dla nas – członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowisko Prezesa Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej, w którym z zadowoleniem przyjmuje informację o nie podpisaniu przez Prezydenta RP znowelizowanej ustawy o nawozach i nawożeniu. Zdziwienie jest tym większe, że ponad 90 % produkcji trzody chlewnej w Polsce jest wyhodowane przez rolników indywidualnych i to im związek powinien służyć i o ich dobro zabiegać. Jesteśmy przekonani, że tak nieracjonalna opinia jest niezgodna z celami statutu określonymi w § 6 ust. 1 pkt. 9 Statutu Związku, nie jest stanowiskiem hodowców i producentów z Kujawsko-Pomorskiego.
W związku z powyższym Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwraca się z apelem o podjęcie jak najszybszych działań umożliwiających prawne uregulowanie zasad budowy obiektów przemysłowego tuczu trzody chlewnej celem zapewnienia wszystkim mieszkańcom obszarów wiejskich godnych warunków zamieszkania w czystym środowisku oraz zrównanie obowiązujących zasad ochrony środowiska wobec wszystkich producentów trzody chlewnej